Hoe maak je een wetenschappelijk correcte dino voor Virtual Reality!

olof

Door Olof Moleman

 

Binnen het team van Little Chicken en &samhoud media team ben ik verantwoordelijk geweest voor het modelleren van de 20 verschillende prehistorische dieren voor de AH dino VR app. De meeste hiervan waren dinosaurussen, maar er zat ook een aantal andere prehistorische dieren bij uit de dino tijd. De bedoeling was om de beesten te maken volgens de huidige wetenschappelijke kennis die we hebben van dino’s. Maar hoe maak je een wetenschappelijke dinosaurus?

Het beeld dat de wetenschap heeft van dinosauriërs verandert steeds als er weer nieuwe dingen  worden ontdekt. Langzaam maar zeker krijgen we een steeds completer beeld van het prehistorische leven door te bouwen op de verzamelde kennis. Vroeger dacht men dat dino’s logge trage beesten waren die rechtop stonden als een kangoeroe. Maar nu weten we dat dino’s erg actieve dieren waren die in een meer horizontale houding stonden.

Screenshot_1

Om een levende dino te maken, moeten we beginnen bij de fossielen. Bijna het enige wat er over is van de dino’s, zijn hun gefossiliseerde skeletten. Laten we de Tyrannosaurus rex als voorbeeld gebruiken. Er zijn heel wat mooie skeletten gevonden van de T. Rex. De meeste informatie die we nu hebben, komt van die skeletten. We kunnen natuurlijk ongeveer de vorm van het dier aflezen. Aan de gewrichten kunnen we zien hoe het dier stond en bewoog. Om hier een levende T. Rex van te maken moet er natuurlijk ook nog huid en spieren over het skelet geplaatst worden.

Op sommige botten zijn ook littekens te zien op de plekken waar de spieren vast zaten. Hoe groter en dieper het litteken, des te groter en sterker de spieren. Op andere plekken zijn juist openingen tussen botten om spieren door te laten. Zo kunnen wij ook zien waar ruimte is voor de kaakspieren en een inschatting maken van hoe groot ze moeten zijn geweest.

We kunnen ook op een andere manier een inschatting maken: door te kijken naar levende dieren, zoals krokodillen en vogels. Dit zijn ook de dichtst verwante dieren van de dino’s die nu nog leven en zijn dus het beste voorbeeld wat we hebben.
Deze dieren kunnen dus als voorbeeld dienen om te zien hoe bepaalde spieren moeten lopen. Zo hebben krokodillen een spier voor het bewegen van de benen die ook aan de staart vast zit. Zij moeten dus hun staart heen en weer zwaaien om hun benen naar achter te kunnen bewegen. Aan de botten is te zien dat dino’s deze spier ook hadden. Dit is ook goed te zien in de animatie walk cycle zoals deze door animator Joris van Laar gemaakt is.

Om de dino af te maken, moet het dier natuurlijk ook huid als bedekking krijgen. Het reconstrueren van de huid en/of andere bedekking is alleen lastig omdat bij fossielen meestal alleen de botten bewaard blijven. Een heel enkele keer wordt een gefossiliseerde dinosaurus mummie gevonden. Bij deze mummies kunnen we soms zien hoe de huid er uit zag. Zo weten wij bijvoorbeeld van een gefossiliseerd stuk Triceratops huid dat die grote schubben had die leken op die van een krokodil. Bij andere dino fossielen is zelfs een compleet verenkleed te zien.

 

Wat als we geen fossielen hebben waar huid of veren zijn bewaard? Van de T. Rex zijn geen fossielen bewaard gebleven. Dus dan is de vraag wat voor soort bedekking we ‘m moeten geven. In zo’n geval kunnen we het best kijken naar de dichtste verwanten. We hebben namelijk wel een aantal fossielen van de neven van de T. Rex waarop veren te zien zijn. Dit zijn geen moderne veren die we kennen van de vogels die we nu in onze tuinen kunnen zien. Maar een soort proto-veren die een beetje lijken op dons.

Omdat in een groot deel van de T. rex familie veren voorkomen is het waarschijnlijk dat de T. rex zelf ook veren had. Dit is goed te zien bij de AH dino’s waar Bart Wiltenburg  naar de laatste inzichten de huidskleuren en bekleding heeft getekend.

Met een dergelijk proces is het dus mogelijk om een dinosaurus te reconstrueren met de huidige wetenschappelijke kennis die waarschijnlijk toch wel redelijk in de buurt komt van de realiteit. Maar omdat onze kennis blijft opschuiven en we steeds meer leren over deze fantastische prehistorische dieren zullen de reconstructies in de toekomst waarschijnlijk ook nog wel veranderingen ondergaan.
final_tyrannosaurus

Related

AH Dino’s wint bij Spin Awards and Esprix uitreikingen

21 april 2017

Tijdens de Spin Awards uitreikingsavond heeft de AH Dino’s app de zilveren Spin Award  voor best mobile in de wacht gesleept en dezelfde avond op het Esprix Gala is de bronzen Esprix award  in de categorie Retail binnen gehaald De AH dino’s   Virtual en Augmented Reality  app van Little Chicken en &Samhoud Media won al eerder een Bright VR Award en maar liefst twee Dutch Game Awards. Little Chicken won al vijfmaal eerder een Spin Award voor haar producties. Esprix Winnaars: https://www.esprix.nl/esprix/actueel/esprix-winnaars-2017 Spin Awards https://www.spinawards.nl/nl/winnaars-spinawards-2017

Little Chicken vier maal genomineerd voor een Dutch Game Award

2 september 2016

  De Albert Heijn Dino’s met Freek Fonk VR en AR app is genomineerd in een ongelofelijke 4 categorieën van de Dutch Game Awards 2016. Als Little Chicken Game Company zijn we super trots op deze app en de samewerking met AH en &Samhoud media. Genomineerd voor een Dutch Game Award in: Best Serious Game Best Technical Achievement Best Co-Production Best Economic Achievement. De winnaars worden 26 september bekend gemaakt op het Dutch Game Awards Dinner, als onderdeel van het Nederlands Film Festival. http://dutchgameawards.nl/2016/alle-nominaties-voor-2016/  

Albert Heijn brengt Virtual Reality naar alle kinderen van Nederland

2 juni 2016

Op 6 juni start Albert Heijn met een nieuwe spaaractie die zowel qua inhoud als vorm nog nooit eerder is vertoond! In augmented- en virtual reality brengt de supermarktketen samen met &samhoud media, Little Chicken en Naturalis de Dino’s tot leven! Over de Campagne “Terug naar de dino’s met Freek Vonk”: http://www.ah.nl/dino “Wij willen kinderen inspireren en ze dingen laten zien die tot nu toe onmogelijk leken. VR en AR zijn hier fantastische middelen voor. Het is voor het eerst dat zo veel Nederlanders kennis gaan maken met VR & […]

Inspiration Lab

Business

Virtual Reality: 5 questions you should ask before jumping in

21 juli 2016

“Virtual Reality… sounds cool and exciting! We need to get into VR!” At Little Chicken Game Company, we love clients who think this way. VR applications have a lot to offer – as educational or marketing tools, or just for fun. What intrigues us is that a technology thought to be limited to early adopters, is such a big game changer on so many levels. Virtual reality is changing how we think about concepting, creation, distribution, and the business models behind content. We are aware that this can make conceptualizing and […]

Hoe maak je een wetenschappelijk correcte dino voor Virtual Reality!

28 juni 2016

Door Olof Moleman   Binnen het team van Little Chicken en &samhoud media team ben ik verantwoordelijk geweest voor het modelleren van de 20 verschillende prehistorische dieren voor de AH dino VR app. De meeste hiervan waren dinosaurussen, maar er zat ook een aantal andere prehistorische dieren bij uit de dino tijd. De bedoeling was om de beesten te maken volgens de huidige wetenschappelijke kennis die we hebben van dino’s. Maar hoe maak je een wetenschappelijke dinosaurus? Het beeld dat de wetenschap heeft van dinosauriërs verandert steeds als er weer […]

Art

Unity game engine animation

29 september 2015

Written by: Joris van Laar – Animator   Most 3d animators tend to swear by their preferred tools of the trade. Be it 3ds Max, Maya or Blender, each package has its own group of dedicated followers. But when it comes to animating for games, an extra player is added to the mix: the game engine. Basic animation in an engine is not that different from a ‘traditional’ 3d package, but like any program, it has its own quirks. So I’ve tried to put together all the post-it notes that […]

Alles bekijken